Etusivu

tiistai 5. tammikuuta 2016

Myymäläkalusteet

Myymäläkalusteita saa uusille myymälöille, ketjujen mittavammille roll-out- projekteille sekä myymälöiden uusimisprojekteille. Lisäksi myös shop-in-shop -osastoja ja brändikalusteita täsmätarpeisiin suunnitellaan. Niitä myös suunnitellaan erikois -ja vähittäiskaupalle, julkisiin tiloihin ja erikoistarpeisiin.
Onnistunut myymälä- ja kalustesuunnittelu sekä aidosti toimivat kalusteet ovat välineitä myymälän liiketoiminnan onnistumiselle. Niiden kunnolla tekemiseen kannattaa panostaa.

Myymäläsuunnittelu

Myymäläsuunnittelu on suunnittelemista kulkureittiensä, kalustuksena, tavaroiden esillepanon, opastekylttien ja asiakaspalvelun kannalta. Myymälässä käynti asiakkaalle on tehtävä hyvin miellyttäväksi ja ostohaluja herättäväksi, mikä on tavoitteena tehdä.
Myymäläsuunnittelu nähdään nykyisin osana yrityksen visuaalista markkinointia, jonka tarkoituksena on esittää tuotteet mahdollisimman haluttavina, esimerkiksi upeasti valaistuina tai herkullisesti ja värikkäästi ja esille pantuina.

maanantai 4. tammikuuta 2016

Myymälätila layout

Myymälän pohjaratkaisuuksiin kuuluu kulkureitit, myymälän kalustus, muu sisustus, somistus ja opasteet. Tavarat pitää olla suunniteltu oikein ja olla hyvin paikoillaan, jotta pohja olisi hyvin suunniteltu ja se kelpaisi myymälän pohjaan.

Kohtaamisjärjestys

Kohtaamisjärjestyksen kulkureitti suunnitellaan, että se johdattaa asiakkaan paikasta toiseen. Asiakas kohtaa ensimmäisenä sisään astuessaan etutilan, johon sijoitetaan uutuudet, ajankohtaiset tuotteet tai kampanjatuotteet.
Keskitilaan sijaitetaan perusvalikoima.
Viimeisenä myymälän tai osaston seinustalle sijoitetaan näyttävästi tuotteita ja mainosmateriaalia, jotta asiakas voidaan houkutella osaston perälle.
 

Asiakaskierto

Asiakaskierrolla käytävät pitää olla tarpeeksi leveitä, jotta ihmiset pääsevät helposti liikkumaan. Pääkäytävät ovat yleensä leveydeltään 1,5-1,8 metriä.
Kalusteet kannattaa sijoittaa ja ryhmitellä luonteviin alueisiin ja suoriin linjoihin. Myös sivukäytävät kannattaa jättää selkeiksi ja helppokulkuiseksi. Sivukäytävät on leveydeltään 1,2-1,4 metriä.

Myymälävalaistus

Myymälän sisäänkäynti on hyvä valaista hyvin, jotta asiakkaan on helppo astua sisään. Sisätiloissa valaistuksen tarve vaihtelee.
Liikeidea määrittelee valaistuksen, jotta hyvä myymälävalaistus lisää myyntiä.
Yleisvalaistus valaisee koko myymälän ja valaistuksen tulee olla riittävä, mutta sitä ei saa olla liikaa ettei kohdevalaistus menetä tehoaan.
Kohdevalolla saadaan aikaan viihtyisä ja mielenkiintoinen myymälä. Sillä valaistaan tuotteet ja myymälän rakenteet.
 

Infografiikka

Infografiikka on kuvallinen esitys, jonka tarkoituksena on joskus välittää tietoa, vakuuttaa tai viihdyttää. Siihen kuuluu tiedon visualisointia kuten diagrammeja sekä kuvitusta ja tekstiä. Infografiikassa tyypillistä on johdanto, pääosio sekä joskus loppupäätelmä, jossa kehotetaan lukijaa kehotetaan johonkin toimenpiteisiin.
Infografiikan käyttö on internetin ansiosta yleistynyt erityisesti 2010-luvulla.
Sen tarkoitus on antaa tietoa, viihdyttää tai vakuuttaa lukija jostain. Infografiikka esittää pääasian grafiikan keskiosassa, joka on samalla grafiikan näyttävin osa.
Teho infografiikassa perustuu muun muuassa siihen, että ihminen voi hahmottaa asiota visuaalistien mallien kautta. Infografiikassa asiat esitetään myös suhteessa toisiinsa, mikä auttaa niiden ymmärtämistä.